Onderwijs
Scholen en onderwijsinstellingen zijn dynamische omgevingen. Van studielandschap tot schoolgebouw: ze moeten uitnodigen om te leren, samen te werken en te ontmoeten. Maar ze moeten ook inspireren, duidelijkheid bieden én een verlengstuk zijn van het onderwijsconcept. Kortom, een ontwerpuitdaging waarmee wij graag aan de slag gaan.
Een PvE voor een schoolinrichting is vaak strikt én uitgebreid. Ook de opstelling is veelal traditioneel: tribunetrappen, vleugels met open leerpleinen, klaslokalen rondom de gevels. Maar binnen die randvoorwaarden is er altijd ruimte voor creatieve oplossingen. Denk aan flexibele ruimtes, verschillende opstellingen en een eigen afwerking. We helpen je graag om binnen de eisen gevarieerde leerlandschappen te ontwerpen.
Nieuwe onderwijsconcepten
Uiteraard tref je in ons een interieurarchitect die ook de nieuwste onderwijsconcepten kan vertalen naar een inrichting. Zo ontwerpen we op basis van het Zweeds onderwijsmodel (geen klassikale lessen op één niveau, maar leerlingen die zelf hun rooster en leerdoelen bepalen). En werken we met het Australische concept (campfires, caves and wateringholes), waarin leerlingen continu de reis maken tussen groepsgewijs, informeel en geconcentreerd leren.
Een totaalconcept
Het ontwerp voor AOC Terra in Emmen is gestart tijdens de aanbesteding met Wind Design + Build. Door samen op te trekken vanaf het vroegste begin van het ontwerpproces hebben we stedenbouwkundige context, architectuur en interieur als éénheid ontworpen. Het concept refereert aan het karakter van de plek én het groene karakter van de school. Zo is het idee van keien op een Drentse Brink uitgangspunt geweest voor de architectuur, het interieur en de signing. De vier seizoenen geven elke vleugel een eigen karakter.
Compact ontwerpen
In samenwerking met Team 4 architecten hebben we vorm gegeven aan het kunstcluster in het Stadslyceum in Groningen. Het computerlokaal is een huisje in de grote ruimte geworden en achter de stellingkasten waarin werk van leerlingen is opgeborgen hebben we fotoprints van schilderijen van Van Gogh geplaatst. Ze brengen niet alleen kleur en inspiratie, maar ook rust, want de kasten zien er nooit rommelig uit. Slimme oplossingen op kleine schaal.
Ons eerste grote onderwijsproject was de inrichting van het Zernike College in Haren. Hier werden een HAVO, VWO en Montessori leerlijn samengebracht onder één dak. We hebben het 'kleurspoelen' van het montessori-onderwijs als uitgangspunt genomen voor de kleurtoepassing in het interieur. Krachtige primaire volumes zijn aangevuld met secundaire tonen in de kasten op de open leerpleinen.