Zernike College Haren
Op het moment dat de bouwkundige uitvoeringsvoorbereiding in volle gang was, werd OdV interieurarchitecten gevraagd een visie te presenteren op het interieur van het door Team 4 architecten ontworpen schoolgebouw in Haren. De ontwerpuitgangspunten voor het frisse en moderne gebouw waren vastgelegd in een ambitiedocument, dat de basis vormde voor het door OdV ontwikkelde interieurconcept. Een kleurrijk interieur dat aanspraak doet op hoofd, hart en handen van leerlingen en medewerkers.
Dynamische leercentra
Het gebouwontwerp kenmerkt zich door een witte gevel, met daarin een grote rode sparing van de entree. Aan de grote centraal in het gebouw gelegen aula, grenzen het Technasium en de lokalen van Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). De grote tribunetrap tegenover het podium leidt naar de verdiepingen. Daar geven golvende kernen dynamiek aan de open leercentra van HAVO, VWO en Montessori, die langs de gevels omsloten zijn door lokalen. Centraal op de tweede verdieping bevinden zich de bibliotheek en de werkruimte voor docenten. De ontmoetingsruimte voor docenten grenst op de eerste verdieping aan de entreehal en daarachter ligt het gymnastieklokaal.Hoofd, hart en handen
Bij de invulling van de opdracht heeft OdV de conceptuele benadering uit het ambitiedocument opgepakt en is het proces ingegaan vanuit de thematiek van het Montessorionderwijs. Dit is één van de drie leerlijnen in de nieuwe school die zich richt op hoofd, hart en handen. De conceptuele benadering vanuit het hoofd: een school voor iedereen, ongeacht geloof, huidskleur of geaardheid. Het ontwerp en de uitwerking ervan vanuit het hart: de school als ontdekkingsreis met meerdere lagen. De school als instrument dat je kunt bespelen: fris, helder, inspirerend en uitnodigend. En tot slot de bouw en het gebruik met de handen: een omgeving waar docenten en medewerkers prettig kunnen werken en scholieren kunnen presteren en slagen. Een basis om vanuit een koers uit te zetten voor hun verdere reis.
‘De heldere kleuren vormen een mooi contrast met de rest van het verder neutrale gebouw.’
Kleur als krachtig statement
Het Montessori ‘kleurspoelen’, dat onder meer tot doel heeft om het gezichtsvermogen te ontwikkelen en diverse kleuren en nuances te leren onderscheiden, heeft als inspiratie gediend voor het kleurgebruik in de school. In de uitwerking van het interieurontwerp zijn de primaire kleuren rood, blauw en geel verbonden aan HAVO, VWO en Montessori. De drie leerlijnen met elk een open leercentrum hebben een facilitaire kern gekregen in één van de drie kleuren. De golvende kernen zijn geheel in deze kleuren uitgevoerd. Van de centrale doorloop met de lockers tot de vloeren en wanden van de toiletruimtes. De kasten voor de leermiddelen bevinden zich in de wanden van de klaslokalen en zijn uitgevoerd in een complementair kleurverloop. De heldere kleuren vormen een mooi contrast met de rest van het verder neutrale gebouw. De ruimte is voorzien van een lichtgrijze vinylvloer door de hele school, witte wanden en wanden en kolommen in schoon beton. Naast de drie primaire kleuren en hun complementair, kent het ‘kleurspoelen’ nog een aantal kleuren, die in het ontwerp zijn toegekend aan functies. De hieraan gekoppelde volumes geven de functies een eigen gezicht. Zo is het volume van de centrale balie en het daaraan gekoppelde podium en CKV-lokalen in paars uitgevoerd. Het volume van het uitgiftebuffet is oranje en de wand die vanuit de centrale aula naar het Technasium leidt, is groen. De puien die de gekleurde volumes van elkaar scheiden zijn betongrijs.Verbindende elementen
Een belangrijke rol bij de uitwerking van het interieur was weggelegd voor ontwerpteam K39 (verwijzend naar het adres van de school, Kerklaan 39). In deze projectgroep namen docenten deel die continu mee dachten over het plan en het concept. Leerlingen van het Technasium werden ook betrokken bij het interieurontwerp. Zij hebben het basisontwerp gemaakt voor de centrale balie. Zo is de school van alle gebruikers geworden. Op plaatsen waar medewerkers en leerlingen samenkomen, is gekozen voor interieurelementen in alle kleuren, waarmee de onderlinge verbinding verbeeld wordt. De kastenwand in de docentenwerkruimte op de tweede verdieping heeft deuren in een pallet aan kleuren, evenals de segmenten van de golvende loungebank in de overblijfruimte op de eerste verdieping en de stoelen voor het podium op de begane grond. De grote functionele kasten met leermiddelen, die zich in de drie grote open leercentra in de wanden van de klaslokalen bevinden, verlopen in een kleur, complementair aan de kleur van de golvende kern. Hierdoor ontstaat een dynamisch contrast, aangevuld met kleuraccenten in de losse inrichting. De kasten zijn centraal in een glazen pui geplaatst waardoor de open leercentra licht en ruimtelijk aanvoelen. De inrichting is hier flexibel zodat de school de ruimte heeft om te kunnen experimenteren met het gebruik. De houten wandafwerking die midden over de golvende kernen loopt, is een verwijzing naar de groene omgeving rond het gebouw. Het hout komt terug in de bekleding van de betonnen tribunetrap en in de bladen van de tafels.Een school om tot bloei te komen
Het gebouwontwerp van Team 4 architecten, ontstaan vanuit het concept van een vrij indeelbare vloer, voorziet in grote hoge ruimtes en mooie zichtlijnen dwars door het gebouw heen. De ruimtelijkheid wordt versterkt door het krachtige kleurgebruik in het interieurontwerp. Het geeft het gebouw karakter en zorgt ervoor dat de school in bloei lijkt te staan: fris kleurrijk en inspirerend. De school is medio 2015 opgeleverd.Ton heeft echt de juiste houding naar medewerkers getoond. Zij hebben met veel plezier in het bouwteam mee overlegd over de inrichting. Hier was veel ruimte voor ideeën. Echt voortreffelijk.
Informatie over dit project
opdracht
concept, ontwerp en realisatiebegeleiding
opdrachtgever
Openbaar Onderwijs Groningen
locatie
Kerklaan 39 / Haren
oplevering
medio 2015
vloeroppervlak
8860 m2
fotografie
Mark Hadden photography
samenwerking
Team 4 architecten